Skip navigation

Helsinki-Vantaan asiakaskokemukseen keskittyvä suunnittelukilpailu poiki luovia ideoita

Article published
7.4.2017 at 07:43
Archived
Havainnekuva uudesta Helsinki Airportin terminaalista.
Vastuullisuus
Finavia järjesti alkuvuonna suunnittelukilpailun, jossa etsittiin uudenlaista lentoasemakokemusta. Erityisessä tarkastelussa oli Helsinki-Vantaalle rakentuvan länsisiiven keskusaukio. Aukion lopullinen ilme tulee olemaan yhdistelmä eri ehdotusten ideoita. 
 

Osana Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaa Finavia järjesti suunnittelukilpailun, jossa etsittiin uusia ideoita ja matkustajapolun kehittämismahdollisuuksia terminaalilaajennuksen aula- ja käytäväalueille.

"Matkustajien odotukset lentoasemia kohtaan muuttuvat jatkuvasti. Joka kolmannen matkustajan reittivalintaan vaikuttaa lentoyhtiön, lipun hinnan ja matka-ajan lisäksi vaihtolentoasema. Sisätilojen viihtyvyys, arkkitehtuuri ja asiakaskokemus ovat sujuvan lentoasemakokemuksen rinnalla yhä merkittävämpiä tekijöitä matkustajien houkuttelemisessa ja kilpailukyvyn säilyttämisessä", suunnittelupäällikkö Kari Ristolainen Finavialta sanoo.

Perinteisen arkkitehtisuunnittelun lisäksi Finavia pyysi työryhmiä kehittämään ideoita ja tarinoita, joiden myötä asiakkaalle syntyy koko lentoasemalla vietetyn ajan mittainen elämys ja oma ikimuistoisen matkatarina. Tarinoiden haluttiin ilmentävän Suomen pohjoisuutta ja sen mystiikkaa.

Metsän elementtejä, valoinstallaatioita ja aistikokemuksia

Viidestä mukaan kutsusta työryhmästä ensimmäiselle sijalle nostettiin Arkkitehdit Davidsson Tarkela ja Rune & Berg Design -työryhmän ehdotuksellaan Metsäaukio. Toiselle sijalle valittiin Parviainen Arkkitehdit ja Aivan -työryhmän HEL – portti pohjolaan, ja kolmanneksi ehdotus Senses, jonka tekijöinä olivat KVA Arkkitehdit, Kuudes Kerros Helsinki ja dSign Vertti Kivi & Co.

Keskeisiä tekijöitä ehdotusten arvioimisessa olivat ideoiden soveltuminen lentoaseman toimintaympäristöön sekä niiden kyky luoda helposti välittyviä elämyksiä suurille matkustajavirroille.

 

Metsäaukio perustuu yksinkertaiseen, koko aukiota kiertävään näyttöön, sisäkatosta riippuvaan valoinstallaatioon ja aukion pinnalla vaihtuviin metsäisiin elementteihin.

HEL – portti pohjolaan yhdisti hienosti kaupallisen maailman ja asiakaspolun.

 Senses toi vaihtuvien aistikokemusten sarjan koko terminaalialueelle.

Ideatasoinen suunnittelukilpailu poiki useita lentoasemalle sovellettavissa olevia ratkaisuja erilaisiin tilanteisiin. Finavian tavoitteena on yhdistellä eri ehdotuksista saatuja ideoita lentoaseman asiakaskokemuksen ja viihtyvyyden parantamiseksi.

Helsinki-Vantaalle kaksi uutta lisäsiipeä

Helsinki-Vantaan laajennustyöt ovat täydessä vauhdissa. Terminaalilaajennuksen ensimmäisen lisäosa, niin sanottu eteläsiipi, valmistuu heinäkuussa 2017. Tämän jälkeen työt jatkuvat länsisiivessä, jonka keskusaukio valmistuu vuoden 2019 alussa. Koko laajennuksen arvioidaan olevan valmis vuoteen 2020 mennessä.

Aikajana: näin Helsinki-Vantaa kehittyy ja kasvaa

Helsinki-Vantaan laajennus nojaa vaikuttavaan arkkitehtuuriin :

Millaista on suunnitella lentoasemaa? :