Skip navigation

Uppkopplad i luften

Article published
7.11.2014 at 07:00
Archived
Toddler is using a tablet on flight.
Bristen på nödvändiga uppkopplingar är det enda kvarvarande hindret för att använda internet i flygplanen, men många europeiska flygbolag håller på att uppgradera sina flottor.

Riktlinjerna från Europeiska byrån för luftfartssäkerhet (EASA) gör det möjligt för flygbolagen att tillåta användningen av bärbara elektroniska enheter under hela resan, om så önskas. Riktlinjerna tillåter användningen av både mobiltelefoner och internet.

I praktiken kan internet endast användas i flygplan försedda med basstationer för satellitbaserade anslutningar, och både den teknik som används i planen och flygbolagens rutiner måste kunna säkerställa att de nya metoderna är säkra.

Basstationer har inte monterats i de flesta av flygplanen som trafikerar Europa, vilket betyder att bärbara elektroniska enheter då endast kan användas vid flygläge.

Trafiksäkerhetsverket Trafi uppmuntrar flygbolagen att erbjuda sina kunder åtkomst till internet.

”Passagerartjänsterna kommer att förbättras så snart flygbolagen kan utnyttja flygplan som har basstationer. Mobilnäten täcker inte flyghöjderna och det är ändå inte tillåtet att ringa samtal från ett flygplan som saknar basstation”, förklarar Jorma Kivinen, specialsakkunnig på Trafi.

Interkontinentala flygningar först

Installationen av basstationer eller anskaffningen av flygplan med färdiginstallerade basstationer är en betydande investering för flygbolagen. Vid flygningar till och från Europa kommer möjligheten att använda telekommunikation först att erbjudas på de interkontinentala rutterna.

Åtskomst till internet finns redan på nästan alla Lufthansas interkontinentala flygningar, och SAS kommer att installera nödvändig utrustning i sina långdistansflyg under nästa år. De Airbus A350-plan som Finnair kommer att införa nästa är försedda med telekommunikationsutrustning. Japan Airlines och British Airways erbjuder redan sina passagerare åtkomst till internet på vissa interkontinentala flygrutter.

När det gäller flygningar inom Europa undersöker Finnair, Flybe och Lufthansa fortfarande saken, medan SAS redan har tio flygplan internet.

Norwegian är det enda flygbolag som erbjuder gratis trådlöst internet på över 80 procent av sina flygningar inom Europa.

”Feedbacken från kunderna har varit mycket positiv. Både pendlare och semesterfirare uppskattar tjänsten”, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.

En majoritet av flygbolagen förbjuder eller begränsar användningen av mobiltelefoner ombord på planen, för att kunna säkerställa en trevlig flygupplevelse för samtliga passagerare.