Ohita navigaatio

Finavian #LIFEINHEL-palkintosade jatkuu: Suomen paras somekampanja ja digitaalisen sisältömarkkinoinnin kampanja

Artikkeli julkaistu
06.04.2018 klo 11:45
#LIFEINHEL Poster
Yritys
Suomalaisia digitaalisen median huippuja etsinyt Grand One -kilpailu palkitsi 5.4.2018 Finavian #LIFEINHEL-kampanjan vuoden 2017 Suomen parhaaksi somekampanjaksi ja digitaalisen sisältömarkkinoinnin kampanjaksi. Lisäksi konsepti sai kunniamaininnan sarjassa paras integroitu kampanja.

- Helsinki-Vantaan lentoasema kilpailee globaalisti muiden lentoasemien kanssa, joten meidän on erotuttava muista. #LIFEINHEL tarjosi tähän oivan työkalun olemalla kansainvälisestikin ainutlaatuinen markkinointikampanja, jonka ansiot kansainvälinen media huomioi jo kampanja-aikana. Kokonaismediapeitto ylitti 2,2 miljardia jo viime vuoden puolella. Olemme ylpeitä, että pärjäsimme näin hienosti Gran Onen suurimmassa, 54 kilpailutyön, sarjassa, kertoi Finavian markkinointi- ja viestintäjohtaja Katja Siberg heti palkinnonjaon jälkeen.

Finavian #LIFEINHEL sai jo helmikuussa kaksi The Moodies 2018 -palkintoa ja maaliskuussa kansainvälisesti erittäin arvostetun kunniamaininnan The World Media Awardseissa.

Gran One -palkintoraati, jonka koostui alan media- ja markkinointialan vaikuttajista puheenjohtajanaan Juuso Myllyrinne, perusteli parhaan somekampanjan valintaansa:

”Kyseessä on todella ensiluokkaisesti toteutetusta tuomariston selkeästä suosikista. Kampanjalla oli esimerkillinen ote sosiaalisen median kokonaisvaltaiseen hyödyntämiseen. Kampanja oli myös itsessään poikkeuksellisen haastava ja kunnianhimoinen projekti: kohderyhmä sijaitsi toisella puolen maapalloa ja osa käytetyistä sosiaalisen median kanavista ovat melko tuntemattomia Suomessa.”

Konepaja Brunossa 5.4.2018 pidetyn palkintogaalan osallistujat arvasivat jo perusteluista ennen kuin voittaja julkistettiin, että kyseessä on #LIFEINHEL. Samoin kävi parhaan digitaalisen sisältömarkkinoinnin sarjassa:

”Innovatiivinen realitypohjainen toteutus, joka teki vaikutuksen koko tuomaristoon, kiitosta saa myös aidon monikanavainen ja vaikuttajia oivallisesti hyödyntävä toteutus. Kampanjalla tavoitettiin hienosti haastava kohderyhmä ja saatiin aikaan massiivinen kansainvälinen huomio.

- Kiitokset asiakkaallemme Finavialle rohkeudesta tarttua #LIFEINHEL:iin. Suomessa pääsee harvoin tekemään näin tiivistä yhteistyötä. Tässä maailmanluokan kampanjassa pystyimme hyödyntämään niin TBWA-ketjun eri toimistojen kuin Finavian yhteistyökumppaneiden osaamista ympäri maailmaa. Palkinto on meidän kaikkien mukana olleiden, totesi TBWA:n asiakkuusjohtaja Virpi Grönlund juhlagaalassa.

Parhaan intergroidun kampanjan Grand One -tittelin nappasi niukasti #LIFEINHEL:n edestä Koneen Machine Conversations. Kunniamaininnan perustelut kuitenkin kiteytti hyvin kampanjan mittaluokan ja vaikuttavuuden kohderyhmässään:

”Moneen kanavaan jalkautunut sisältöalusta, joka ylsi mittaviin kansainvälisiin tuloksiin hyödyntäen haastavaa vaikuttajamarkkinointia. Massiivinen operaatio, jonka järjestelmällinen läpivienti ideasta tuotantoon ja kanaviin ansaitsee kunniamaininnan. Tervetuloa kiinalaiset!”

Finavian Helsinki-Vantaan lentoasema on erittäin tärkeä Euroopan ja Aasian lentoliikenteen solmukohtana. Parhaillaan käynnissä olevan 900 miljoonan euron kehitysohjelman avulla Helsinki-Vantaalla valmistaudutaan palvelemaan 30 miljoonaa vuosimatkustajaa. Matkustajat valitsivat sen hiljattain Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoasemaksi.

#LIFEINHEL-konseptissa kiinalainen mediapersoona Ryan Zhu muutti 30 päiväksi asumaan Finavian Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja testasi lentoasemaa ja sen palveluita kuukauden ajan. Hän raportoi videoiden avulla kokemuksistaan päivittäin lukuisissa sosiaalisen median kanavissa. Kampanjan suunnittelusta vastasi TBWA/Helsinki, tuotannosta KLOK ja mediatoimistona oli Dagmar. #LIFEINHEL-kampanjan Grand One -kilpailuun ilmoittanut TBWA/Helsinki nimettiin gaalassa myös vuoden yritykseksi.