Hoppa över navigering

Anställda på Finavia: Inom ruttutvecklingen arbetar vi för att göra Finland mer tillgängligt

Article published
30.03.2023 kl 08:35
Finavian työntekjä toimistolla
Människor & Luftfart
Route Development Manager Jyrijaakko Ritamies är glad eftersom han åter får arbeta med flygtrafiken. För Ritamies är det viktigt att kunna främja tillgängligheten inom Finlands områden i sitt arbete.

”Jag började arbeta på Finavia i augusti 2022. Jag har återvänt till en bransch som jag alltid har varit passionerad för. Före 2020 arbetade jag i flera år för några flygbolag i kommersiella uppgifter. Coronakrisen förändrade branschen dramatiskt. Efter att ha arbetat ett tag i en annan bransch fick jag en möjlighet att återvända till flygtrafiken och Finavia.

Vi inom ruttutvecklingen arbetar för att säkerställa smidiga flygförbindelser både inom landet och internationellt. Våra kunder är flygbolagen. Vi har ett nära samarbete med våra befintliga kunder och vi kartlägger nya. Det är alltså lite som ett försäljningsarbete.

Min tidigare erfarenhet med flygbolag har hjälpt mig att förstå kundernas logik när det gäller ruttbeslut. Utnyttjande av data är viktigt i detta arbete.

Med befintliga kunder följer vi bland annat med hur rutternas passagerarvolymer och lönsamhet har utvecklats.

För potentiella nya flygbolag presenterar vi bland annat data och analyser som stöd för beslut, information om potentiella passagerarvolymer, information om Finland som destinations- och avgångsmarknad och annan viktig marknadsinformation.

Vi samarbetar också regelbundet med finländska turistorganisationer eftersom Finavia har ett mycket omfattande flygplatsnätverk i Finland.

Jag är glad över att arbeta på Finavia och göra Finland mer tillgängligt. Trafikförbindelserna som de är i dag är ingen självklarhet. På grund av vårt geografiska läge kan Finland kallas en ö, så goda flygförbindelser till världen är avgörande för både affärs- och fritidsresenärer.

För mig är det viktigt att våra kunder, flygbolagen, lyckas. Det är fint att kunna bygga långa kundrelationer och få bra respons i framgångsrika projekt. Även om modern teknik gör det möjligt att möta kunder på distans, möter vi också regelbundet flygbolag ansikte mot ansikte, till exempel på konferenser.

Resdagar ackumuleras regelbundet, men på Finavia har man fortfarande möjlighet att hålla en bra balans mellan arbetet och fritiden. Vår flexibla hybridarbetsmodell hjälper också till med detta. Vi har en positiv arbetsgemenskap. Det känns som om vi delar Finavias värderingar och arbetar mot ett gemensamt mål.”

Läs även

Anställda på Finavia: Datateamet tar fram information som stöder beslutsfattandet

Anställda på Finavia: Från underhållsarbete till flygplatschef

Anställda på Finavia: Från affärsflygskoordinator till Business Controller