Hoppa över navigering

Kittilä flygplats – 50 år av luftfart i hjärtat av Lappland

Article published
29.09.2025 kl 10:00
Kittilän lentoasema kuvattuna vuonna 2014
Människor & Luftfart
Kittilä flygplats togs i bruk år 1975, och därmed firar Finavia flygplatsens 50-årsjubileum i september. Kittilä flygplats ligger i hjärtat av Lappland och betjänar särskilt kunder till turistorterna Levi, Ylläs, Olos och Pallas. I Lappland betonas ett nära samarbete och utveckling med aktörerna i området.

"Det är viktigt att vara en del av flygplatsens historia just nu när vi firar 50 år av verksamhet. Denna milstolpe är ett bevis på hur viktig flygplatsen har varit för regionens livskraft, turism och förbindelser", berättar Jonna Pietilä, regionchef för Lapplands flygplatser och chef för Kittilä flygplats.

Rikets ståtligaste vildmarksflygplats

I Kittiläområdet väcktes tanken på en egen flygplats år 1974 när Forststyrelsen började bygga en skogsflygplats för skogsbruksflygningar. Flygplatsen stod klar året efter, och användningen av den utökades snabbt från den ursprungliga planen. Flygplatsen betjänade den allmänna luftfarten, räddningstjänsten och turismen, som på den tiden tog sina första steg i Lappland. Det första flygplanet landade på en grusbelagd landningsbana den 20 september 1975.

Snart började man diskutera behovet av en officiell flygplats i området. Därför inledde aktörerna planeringsarbetet för en terminal och en förbättrad landningsbana. Byggnadsarbetet inleddes 1976 i samarbete mellan arbetsministeriet, väg- och vattenbyggnadsverket samt Kittilä kommun. Ökningen av turismen i Lappland på 1970-talet skapade ett tryck för bättre trafikförbindelser. Å andra sidan bidrog även verksamheten av Lapplands flygflottilj till beslutet att bygga flygplatsen. Projektet påskyndades av lokal aktivitet – Kittiläs dåvarande kommundirektör Aarne Nikka var målmedveten när det gällde att grunda en egen flygplats för kommunen.

Kittilä flygplats öppnades för trafik den 11 september 1979. Flygplatsoperatören var till en början försvarsministeriet, och huvudanvändarna av flygplatsen var Lapplands flygflottilj och allmänflygare. Från början användes flygplatsen dock även av civil lufttrafik. Flygplatsen utvecklades snabbt på 1980-talet. År 1982 stod den första terminalbyggnaden och flygledningstornet färdiga, och i slutet av årtiondet förlängdes landningsbanan till 2 500 meter.

Kittilän lentoaseman kiitotie kuvattuna vuonna 2014

Flygförbindelserna till Kittilä börjar utvecklas

Kittilä flygplats övergick i Luftfartsstyrelsens, det vill säga nuvarande Finavias, ägo år 1982. Tack vare turistföretagarnas och kommunens aktiva förhandlingar inleddes ett försök till reguljär trafik mellan Uleåborg och Kittilä år 1983. Efter några års försök började man 1987 flyga reguljärtrafik året runt. Året därpå började man flyga charterflyg med jetplan direkt från Helsingfors till Kittilä och passagerarantalet började öka snabbt.

Finnairin lentokone Kittilän lentoasemalla

Foto: fotograf Matti Wikman, 1975–1989

I mars 1993 anlände det första charterflyget från Paris till Kittilä. I december samma år tog flygplatsen även emot det första julcharterflyget från Storbritannien, vilket satte igång den kraftiga tillväxten av internationell trafik under vintersäsongen. Terminalen byggdes ut flera gånger på 1990-talet och lokalerna utvecklades speciellt för internationella passagerare – inklusive VIP-utrymmen, mötes- och bastulokaler samt bagagehanteringsområden. I slutet av årtiondet nåddes en betydande milstolpe när flygplatsens årliga passagerarantal översteg 100 000.

Den ombyggda terminalen tas i bruk inför vintersäsongen i Lappland

På sommaren 2006 förstördes en del av terminalen i en brand som började på byggnadens tak. Flygplatsen var stängd i endast tre dagar efter branden, eftersom verksamheten kunde flyttas till de bevarade delarna av terminalen. Återuppbyggnaden av flygplatsen påbörjades kort efter branden och den ombyggda terminalen togs i bruk 2008.

På 2010-talet ökade turismen i Lappland mycket kraftigt. Finavia svarade på fenomenet genom att lansera ett utvecklingsprogram för Lapplands flygplatser för åren 2018–2020. Målet med programmet var att stödja turismens tillväxt och förbättra Finlands tillgänglighet. I Kittilä utbyggdes avgångshallen, fler uppställningsplatser för flygplan anlades och två nya rullbanor byggdes för att göra trafiken smidigare. Senare gjorde Finavia en tilläggsinvestering i Kittilä flygplats för att förbättra bagagehanteringen och incheckningslokalerna.

Vinterns magi och upplevelser året runt

Kittilä flygplats betjänar särskilt turismen i Lappland som är huvudnäringen för regionens kommuner. De viktigaste turistorternas kunder utgör också en stor del av flygplatsens kunder. Flygtrafiken till Kittilä är livlig särskilt på vintern, eftersom flygplatsen har utmärkta förbindelser till många av Lapplands viktiga semestermål. Merparten av hela årets passagerare passerar genom flygplatsen under de sju vinter- och vårmånaderna. Denna säsongsbetonade karaktär syns också i antalet anställda: antalet anställda på flygplatsen ökar under vintersäsongen från ett par tio till över hundra.

Kittilän lentoaseman terminaalirakennus

Foto: fotograf Matti Wikman, 1975–1989

Finavias mål är att stärka flygförbindelserna till Lappland även utanför vintersäsongen, och Kittilä flygplats är en viktig del av denna utveckling. Man strävar särskilt efter att öka sommarturismens attraktionskraft genom att främja Finlands välkändhet internationellt. Även om vintern fortfarande är nordens dragplåster, kan man nå Kittilä året runt från Centraleuropa – sommaren i Lappland intresserar allt fler utländska resenärer. Omfattande flygförbindelser är en viktig del av den internationella tillgängligheten och gör att Kittilä kan betjäna resenärer på ett ännu mångsidigare sätt – både på sommaren och på vintern.

"Säsongsmässigheten, särskilt under vintersäsongen, medför sina egna utmaningar och möjligheter – men det är just det som gör flygplatsen unik. Hos oss betonas förmågan att snabbt anpassa sig till varierande förhållanden, ett starkt samarbetsnätverk och förmågan att erbjuda kundorienterad service även mitt i all brådska. Dessutom är naturen nära – genast när man anländer."

Kittilän lentoasema kuvattuna ilmasta talvella

Pietilä beskriver flygplatsen som hon leder som fungerande, ansvarsfull och gästvänlig. Flygplatsens personal arbetar dagligen för smidigt resande och utvecklar aktivt flygplatsens verksamhet.

"Ett varmt tack till er alla – ni gör ett värdefullt arbete som syns och känns för passagerarna varje dag. Er yrkesskicklighet, flexibilitet och engagemang är orsaken till att Kittilä flygplats är känd för sin högklassiga service och smidiga verksamhet. Tack för att ni är en del av den här berättelsen – och dess framtid."

Pietilä hälsar passagerarna varmt välkomna till Kittilä och Lappland. Vintersäsongen i Lappland börjar snart, och hela flygplatsgemenskapen deltar i att förverkliga fin och oförglömlig Lapplandsturism.

Finavia firar Kittilä flygplats 50-åriga historia genom att bjuda på kaffe och tårta på flygplatsen 29.9.2025 klockan 13-15. Dessutom står en fotoutställning och en presentation av underhållsutrustningen på programmet.

Läs mer

om utvecklingen av Lapplands flygplatser

om Finavias flygplatsers historia

på webbplatserna för Kittiläs och Lapplands flygplatser