Pysäköinnin usein kysytyt kysymykset

Voinko peruuttaa varaukseni?

Voit perua varauksen veloituksetta kaksi (2) tuntia ennen varauksen alkamista seuraamalla varausvahvistussähköpostin peruutuslinkkiä. Jos perut varauksesi myöhemmin, veloitamme koko hinnan.

Voinko varata myös parkkiruudun itselleni? Entä invapaikan?

Voit pysäköidä autosi mihin tahansa vapaaseen parkkiruutuun valitsemallasi pysäköintialueella. Tietyn parkkiruudun tai invapaikan varaaminen ei ole mahdollista. Et voi myöskään varata maksutonta invapysäköintiä.

Voinko varata sähköauton latausaseman käyttööni?

Sähköautopaikat täyttyvät kysynnän mukaan eikä niitä voi varata ennakkoon. Sähköauton latauspaikkoja on kaikissa Helsinki-Vantaan pysäköintihalleissa.

P1 Premiumissa latauspaikkoja on noin 100, joista osa sijaitsee pysäköintialueen etuosassa ja osa takaosassa. P2 -alueelta löytyy noin 150 sähköautojen latauspaikkaa ja pysäköintitalon 3. kerros on varattu kokonaan sähköautoilijoiden käyttöön. P3 -alueella on noin 30 sähköautopaikkaa ja P5 -alueella noin 70. Finavia ei voi varmuudella taata latauspaikan saatavuutta.

Miten pysäköinnin hinta määräytyy?

Pysäköintimaksu kullakin alueella on 2€/20min., kunnes alueen vuorokausihinta täyttyy. Löydät drive-in-hinnat täältä.

Mikä on varauksen enimmäis- ja vähimmäiskesto?

Voit varata pysäköinnin enintään 45 vuorokaudeksi. Mikäli pysäköintisi kestää useampia kuukausia, ilmoitathan siitä Finavian pysäköintipalveluun, 24h, puhelimitse 0200 14636 tai lähettämällä yhteydenottolomakkeen. Varauksen vähimmäiskesto on yksi vuorokausi.

Milloin aikaisintaan ja milloin viimeistään voin varata pysäköintipaikan?

Pysäköinnin voi varata aikaisintaan kuusi (6) kuukautta ja viimeistään kaksi (2) tuntia ennen varauksen alkamisajankohtaa. Jos pysäköinnin alkuun on alle 2 tuntia tai valitsemallasi alueella ei ole varattavia paikkoja, voit pysäköidä vapaille alueille myös ilman ennakkovarausta.

Miten toimin jos en saa maksun jälkeen varausvahvistusta?

Ota yhteyttä pysäköinnin asiakaspalveluun puhelimitse 020 708 3200/24h tai yhteydenottolomakkeen kautta.

Miten toimin, jos matkalta palattuani parkkilippu on kadonnut tai se ei toimi?

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä pysäköinnin asiakaspalveluun 020 708 3200 (24h). Voit myös asioida pysäköinnin palvelupisteessä (24h), terminaalin tuloaulassa.

Onko pysäköintialueille korkeusrajoituksia?

P1 Premiumin ja P2-pysäköintialueen korkeusrajoitus on 2,1m. P3 -alueen korkeusrajoitus on 1,9m ja P5-alueen 2,0 m. Pysäköintialue P4 on ulkoalue ja siihen ei ole korkeusrajoitusta. Pysäköintiruutujen yläpuolella saattaa olla esteitä alempana kuin 2,1/2,0m, kuten ilmastointihormeja.

Voinko pysäköidä peräkärryn kanssa?

Tämä ei ole sallittua.

Milloin pysäköintialueelle voi ajaa sisään ennakkovarauksella?

Pysäköintialueelle voi ajaa aikaisintaan kuusikymmentä (60) minuuttia ennen varauksen alkamisajankohtaa ja viimeistään ennen varauksen päättymisajankohtaa.

Voinko poistua parkkialueelta ennen varauksen päättymistä?

Voit poistua ennen varauksen päättymisajankohtaa. Huomioi kuitenkin, että varaus päättyy, kun ajoneuvo ajetaan ulos alueelta.

Miten toimin, jos paluulentoni on myöhässä ja varaukseni on päättynyt?

Lisäajan ostamisesta voit lukea täältä.

Ajoinko oikealle pysäköintialueelle?

Varmista oikea pysäköintialueesi ennakkovarauksestasi. Tarvittaessa saat neuvontaa Finavian palvelunumerosta p.020 708 3200 /24h.

Kuka vastaa mahdollisista vahingoista?

Kun asiakas on tehnyt varauksen pysäköinnistä tai ostanut pysäköinnin ja sen yhteydessä pesun ja samalla maksanut sen, asiakkaan ja Finavian välille syntyy sopimus. Finavian pysäköintialueet ovat valvottuja, mutta pysäköinti tapahtuu aina asiakkaan omalla vastuulla. Pysäköinnin ja pesupalvelun osalta Finavia vastaa tuottamuksellaan aiheuttamistaan välittömistä vahingoista. Ellei pakottava lainsäädäntö toisin edellytä, Finavia ei kuitenkaan vastaa välillisistä tai epäsuorista vahingoista tai vahingoista, joita Finavia ei ole voinut kohtuudella ennakoida.

Saavun eri autolla kuin olen ilmoittanut varauksessani, pitääkö minun ilmoittaa erikseen auton vaihtumisesta?

Ota yhteyttä pysäköinnin asiakaspalveluun puhelimitse 020 708 3200/24h tai yhteydenottolomakkeen kautta.

Mitä pesuja on mahdollista ostaa?

Pesupalvelu ja eri pesuvaihtoehdot on kuvattu verkkopalvelussamme pesupalveluita koskevalla sivulla. Pesuvaihtoehdot löydät myös varaussivustolta pysäköintialueen valinnan yhteydestä.

Mistä löydän pesuun meneville autoille tarkoitetut parkkipaikat?

Varausvahvistusviestissä on ohjeet, mihin voit jättää autosi varauksessa olevalla pysäköintialueella, jos olet ostanut myös pesun. Tarvittaessa saat neuvontaa myös Finavian palvelunumerosta p.020 708 3200 /24h.

Voinko varata pesua asuntoautolle/pakettiautolle?

Pesupalvelu on saatavilla halleissa P1, P2, P3 ja P5. Pysäköintihallien maksimikorkeudet ovat seuraavat:

  • P1 2,1 m
  • P2 2,1 m
  • P3 1,9 m
  • P5 2,0 m

Pesupalvelua ei ole saatavilla ulkoalueilla.

Haluan peruuttaa autoni pesun. Peruuntuuko samalla myös pysäköintivaraus?

Koska pesun voi ostaa vain pysäköintivarauksen yhteydessä, on varaus aina kokonaisuus. Pelkkää pesua ei ole mahdollista perua. Tällaisessa tilanteessa voit perua varausvahvistuksessa olevan peruutuslinkin kautta koko varauksen (pysäköinti+pesu) ja tehdä uuden pysäköintivarauksen.

En löytänyt pesuun meneville autoille tarkoitettuja vapaita pysäköintiruutuja, minne ilmoitan missä autoni sijaitsee?

Ilmoita auton sijainti avainten luovutuksen yhteydessä.

Missä/miten autoni pestään?

Pesupalvelun tuottaa ulkoinen palvelun toimittaja. Auto pestään käsin P1 Premium -pysäköintialueella sijaitsevassa autopesulassa.

Onko pesupaikoilla mahdollisuus pysäköidä myös sähköauto?

Pesupaikoille voi pysäköidä myös sähköauton. Huomioithan, ettei sähköautoasi saada tällöin ladattua.

Minne jätän autoni avaimet matkan ajaksi jos olen ostanut pysäköinnin yhteyteen autopesupalvelun?

Avaimet jätetään kirjekuoressa talletuskaappiin, joka sijaitsee tuloaulassa.

Tarvitseeko minun poistaa antenni tai kattotelineet pesua varten jätettyäni autoni pysäköintihalliin?

Antennia tai kattotelinettä ei tarvitse poistaa.

Miten toimin jos autolleni on tapahtunut pesun yhteydessä vahinkoa?

Ota viipymättä yhteyttä pysäköinnin asiakaspalveluun 020 708 3200 / 24h.