Pysäköinnin usein kysytyt kysymykset

Voinko peruuttaa varaukseni?

Voit perua varauksen veloituksetta 6 tuntia ennen varauksen alkamista seuraamalla varausvahvistussähköpostin peruutuslinkkiä. Jos perut varauksesi myöhemmin, veloitamme koko hinnan.

Voinko varata myös parkkiruudun itselleni? Entä invapaikan?

Voit pysäköidä autosi mihin tahansa vapaaseen parkkiruutuun valitsemallasi pysäköintialueella. Tiettyä parkkiruutua tai invapaikkaa et voi varata. Et voi myöskään varata maksutonta invapysäköintiä.

Voinko varata sähköauton latausaseman käyttööni?

Sähköautopaikat täyttyvät kysynnän mukaan eikä niitä voi varata ennakkoon. Sähköauton latauspaikkoja on kaikissa Helsinki-Vantaan pysäköintihalleissa.

P1 Premiumissa latauspaikkoja on noin 100, joista osa sijaitsee pysäköintialueen etuosassa ja osa takaosassa. P2 -alueelta löytyy noin 150 sähköautojen latausasemaa ja pysäköintitalon 3. kerros on varattu kokonaan sähköautoilijoiden käyttöön. P3 -alueella on noin 30 sähköautopaikkaa ja P5 -alueella noin 70. Finavia ei voi varmuudella taata sähköauton latauspaikkaa.

Miten pysäköinnin hinta määräytyy?

Pysäköintimaksu on vuorokausipohjainen. Maksat aina koko vuorokaudesta, vaikka et pysäköisikään täyttä vuorokautta. Etukäteen varattavien paikkojen hinnat voivat vaihdella tarjonnan mukaan pysäköintialuekohtaisesti.

Mikä on varauksen enimmäis- ja vähimmäiskesto?

Voit varata pysäköinnin enintään 45 vuorokaudeksi. Jos haluat pysäköidä pidemmäksi aikaa, ota yhteys pysäköinnin palvelunumeroon 020 708 3200/24h. Varauksen vähimmäiskesto on yksi vuorokausi.

Milloin aikaisintaan ja milloin viimeistään voin varata pysäköintipaikan?

Pysäköinnin voi varata aikaisintaan kuusi (6) kuukautta ja viimeistään kuusi (6) tuntia ennen varauksen alkamisajankohtaa. Kaikki lentoaseman pysäköintipaikat eivät ole varattavissa ennakkoon. Jos pysäköinnin alkuun on alle 6 tuntia tai valitsemallasi alueella ei ole varattavia paikkoja, voit pysäköidä vapaille alueille myös ilman ennakkovarausta.

Miten toimin jos en saa maksun jälkeen varausvahvistusta?

Ota yhteys pysäköinnin asiakaspalveluun 020 708 3200/24h.

Miten toimin, jos minulla ei ole mukana QR-koodia tai se ei toimi? Entä miten toimin, jos matkalta palattuani parkkilippu on kadonnut tai se ei toimi?

Ongelmatilanteissa ota yhteys pysäköinnin asiakaspalveluun 020 708 3200 /24h.

Onko pysäköintialueelle korkeusrajoituksia?

P1 Premiumin ja P2 -pysäköintialueen korkeusrajoitus on 2.10 m. P3 -alueen korkeusrajoitus on 1,9m ja P5 hallin 2,0 m. Pysäköintialue P4 on ulkoalue ja siihen ei ole korkeusrajoitusta. Pysäköintiruutujen yläpuolella saattaa olla esteitä alempana kuin 2,1/2,0m, esim. ilmastointihormi tms.

Voinko varata pesun ja pysäköidä peräkärryn kanssa?

Tämä ei ole sallittua.

Voinko näyttää QR-koodin puhelimen näytöltä?

Suosittelemme tulostamaan QR-koodin mahdollisten ongelmatilanteiden varalle. Voit myös näyttää koodin puhelimen näytöltä. Olemme testanneet palvelua yleisimmillä älypuhelimilla. Ongelmatilanteissa ota yhteys pysäköinnin asiakaspalveluun 020 708 3200 /24h.

Milloin pysäköintialueelle voi ajaa sisään?

Pysäköintialueelle voi ajaa aikaisintaan kuusikymmentä (60) minuuttia ennen varauksen alkamisajankohtaa ja viimeistään ennen varauksen päättymisajankohtaa.

Voinko poistua parkkialueelta ennen varauksen päättymistä?

Voit poistua ennen varauksen päättymistä, mutta samalla QR-koodilla et voi enää palata pysäköintipaikalle.

Miten toimin, jos paluulentoni on myöhässä ja varaukseni on päättynyt?

Syötä parkkilippusi terminaalin tai pysäköintihallin parkkiautomaattiin ja maksa ylimenevä aika käteisellä tai sirullisella maksukortilla. Voit maksaa erotuksen myös pysäköinnin 24h palvelupisteeseen, joka sijaitsee 2. terminaalin tuloaulassa.

Ajoinko oikealle pysäköintialueelle?

Varmista oikea pysäköintialueesi ennakkovarauksestasi. Tarvittaessa saat neuvontaa myös paikan päällä Finavian palvelunumerosta p.020 708 3200 /24h

Kuka vastaa mahdollisista vahingoista?

Kun asiakas on tehnyt varauksen pysäköinnistä tai ostanut pysäköinnin ja sen yhteydessä pesun ja samalla maksanut sen, asiakkaan ja Finavian välille syntyy sopimus. Finavian pysäköintitilat ovat valvottuja, mutta pysäköinti tapahtuu aina asiakkaan omalla vastuulla. Pysäköinnin ja pesupalvelun osalta Finavia vastaa tuottamuksellaan aiheuttamistaan välittömistä vahingoista. Ellei pakottava lainsäädäntö toisin edellytä, Finavia ei kuitenkaan vastaa välillisistä tai epäsuorista vahingoista tai vahingoista, joita Finavia ei ole voinut kohtuudella ennakoida.

Saavun eri autolla kuin olen ilmoittanut varauksessani, pitääkö minun ilmoittaa erikseen auton vaihtumisesta?

Ei tarvitse. Jos ajoneuvo on vaihtunut, niin pääset sisään näyttämällä sisäänajossa QR-koodiasi jonka sait ennakkovarauksen yhteydessä.

Mitä pesuja on mahdollista ostaa?

Pesupalvelu ja eri pesuvaihtoehdot on kuvattu verkkopalvelussamme pesupalveluita koskevalla sivulla. Pesuvaihtoehdot löydät myös varaussivustolta pysäköintialueen valinnan yhteydestä.

Mistä löydän pesuun meneville autoille tarkoitetut parkkipaikat?

Varausvahvistusviestissä on ohjeet, mihin voit jättää autosi varauksessa olevalla pysäköintialueella, jos olet ostanut myös pesun. Tarvittaessa saat neuvontaa myös paikan päällä Finavian palvelunumerosta p.020 708 3200 /24h

Voinko varata pesua asuntoautolle/pakettiautolle?

Pesupalvelu on saatavilla halleissa P1, P2, P3 ja P5. Pysäköintihallien maksimikorkeudet ovat seuraavat:

  • P3 Premium 1,9 m
  • P3 Pikaparkki 2,1 m
  • P3 2,1 m
  • P5 2,0 m

Pesupalvelua ei ole saatavilla ulkoalueilla.

Haluan peruuttaa autoni pesun. Peruuntuuko samalla myös pysäköintivaraus?

Koska pesun voi ostaa vain pysäköintivarauksen yhteydessä, on varaus aina kokonaisuus. Pelkkää pesua ei ole mahdollista perua. Tällaisessa tilanteessa voi perua varausvahvistuksessa olevan peruutuslinkin kautta koko varauksen (pysäköinti+pesu) ja tehdä sitten uuden pelkästä pysäköinnistä.

En löytänyt pesuun meneville autoille tarkoitettuja pysäköintiruutuja, minne ilmoitan missä autoni sijaitsee?

Ilmoita auton sijainti avainten luovutuksen yhteydessä pysäköinnin palvelupisteellä.

Missä/Miten autoni pestään? Automaatti, Pesukatu, Käsinpesu?

Pesupalvelun tuottaa ulkoinen palvelun toimittaja. Auto pestään pesuautomaatissa, jossa on pehmoharjat.

Onko pesupaikoilla mahdollisuus pysäköidä myös sähköauto?

Pesupaikoille voi pysäköidä myös sähköauton. Huomioithan, ettei sähköautoasi saada tällöin ladattua.

Mistä saa lisätietoja pysäköinnistä ja tai autonpesupalvelusta?

Lisätietoja löytyy Finavian verkkopalvelusta. Pesupalvelusta voi tiedustella myös pysäköinnin asiakaspalvelusta 020 708 3200 /24 h.

Minne jätän autoni avaimet matkan ajaksi jos olen ostanut pysäköinnin yhteyteen autopesupalvelun?

Avaimet jätetään pysäköinnin 24h palvelupisteelle, joka sijaitsee 2. terminaalin tuloaulassa. Palvelupisteellä täytetään palvelukuori ja lipuke, josta jää vastakappale asiakkaalle avaimien takaisinlunastusta varten.

Tarvitseeko minun poistaa antenni tai kattotelineet pesua varten, jätettyäni autoni pysäköintihalliin

Antennia tai kattotelinettä ei tarvitse poistaa.

Miten toimin jos autolleni on tapahtunut pesun yhteydessä vahinkoa?

Ota viipymättä yhteyttä pysäköinnin asiakaspalveluun 020 708 3200 / 24h.

Miten pääsen premium lane –turvatarkastukseen?

Palvelu ei ole toistaiseksi käytössä.

Premium lane –palvelu oikeuttaa pääsyn nimetyille henkilöille Helsinki-Vantaan premium lane –turvatarkastukseen samana tai seuraavana päivänä, jolloin pysäköintivaraus alkaa. Turvatarkastukset sijaitsevat molemmissa terminaaleissa. Pääsy premium lane -turvatarkastukseen tapahtuu näyttämällä varausvahvistusta premium lane -turvatarkastuksen henkilökunnalle.