Asiakaskokemuksen kehittäminen lentoasemilla

Finavialle asiakas on sydämen asia. Siksi matkustajien palveleminen on strategiamme keskiössä. Tavoitteemme on kunnianhimoinen, sillä haluamme tarjota lentoasemillamme maailmanluokan palveluita.

Sykähdyttävä asiakaskokemus on tavoittelemisen arvoinen asia. Se tuo asiakkaan toistekin Finavian lentoasemalle ja saa hänet suosittelemaan kenttää myös muille. Parhaimmillaan asiakaskokemus lentoasemalla on huoletonta ja stressitöntä.

Hyvä kokemus lunastaa asiakaslupauksen ja vahvistaa brändiä. Se on merkittävä erottautumistekijä eritoten kansainvälisessä lentokenttien välisessä kilpailussa, sillä kolmasosa matkustajista valitsee lentoreittinsä nimenomaan vaihtokentän maineen perusteella.

Finavialla asiakaskokemuksen kehittäminen tähtää neljään asiaan: sujuviin prosesseihin, uudistuvaan ja laadukkaaseen palvelutarjontaan, viihtyisiin ja toimiviin terminaalitiloihin sekä ystävälliseen ja tilannekohtaiseen asiakaspalveluun.

Finavialla on määritelty asiakaskokemuksen pilarit, jotka ohjaavat palveluiden kehittämistä. Ne ovat kiireettömyys, varmuus, virkistyminen ja kokemus suomalaisuudesta. Näitä kaikkia kehitämme joka päivä. Vertaamme lentoasemaa hyvään kylpylään tai spahan. Lentoasemalla käynnin jälkeen matkustajan olon tulisi olla parempi kuin ennen lentoasemalle tuloa – rentoutunut ja energinen ärtymyksen ja stressin sijaan.

Finavian palvelukehityshankkeet ovat saaneet myönteistä palautetta matkustajilta ja kiinnostaneet kansainvälistä mediaa. Hankkeilla on pystytty parantamaan sujuvuutta, ja ne ovat tarjonneet matkustajille mieleenpainuvia hetkiä ja muistoja.

Asiakaskokemuksen kehittäminen vaatii ennakkoluulottomuutta

Uusien ideoiden käsittely ja uraa uurtavien palveluiden tuottaminen vaatii rohkeutta, sillä kokeilut ja erilaiset pilotit eivät välttämättä ole lentoasemille luontaista kehitystoimintaa. Se vaatii yrityskulttuurin muutosta, ja sen eteen Finavialla on tehty paljon työtä.

Pyrimme suhtautumaan kehitysideoihin avaramielisesti ja tartumme niihin aina. Mitään kehitystoivetta tai palautetta ei torpata suoralta kädeltä. Jokainen idea käsitellään ja sitä tarkastellaan monesta eri näkökulmasta esimerkiksi turvallisuuden, eettisyyden ja ekologisuuden kannalta.

Tutkimukset, asiakaspalautteet ja sosiaalinen media auttavat meitä suuntaamaan kehityspanokset oikeisiin asioihin. Kuuntelemme matkustajia, lentoyhtiöitä ja työntekijöitämme herkällä korvalla.

Lentoasemalla kehitysidean toteutus vaatii monen asian läpikäymistä

Testausvaiheeseen päässeitä palveluita ja ideoita pilotoimme niin nopealla syklillä kuin se vain on lentoasemaympäristössä mahdollista. Muutosten ja pilottien toteuttaminen lentoasemalla vie kuitenkin aikaa ja on usein kallista.

Turvallisuussyistä kaikki tiloihin, rakenteisiin, kalusteisiin ja materiaaleihin liittyvät on toteutettava kuten pysyviksi tarkoitetut. Tämä nostaa kustannuksia ja venyttää toteutusaikataulua.

Lentoasemalla kaiken pitää olla kulutusta kestävää, helppohoitoista ja täyttää vaaditut paloluokitukset. Esimerkiksi tavallisia toimisto- tai kotikäyttöön tarkoitettuja kalusteita ei kentälle voi tuoda, sillä Helsinki-Vantaalla niiden tulee kestää päivässä 50 000 matkustajan käyttöä.

Lue lisää tavoista, joilla Finavia kehittää asiakaskokemusta

Näin valmistaudumme palvelemaan 30 miljoonaa matkustajaa tulevaisuudessa

Helsinki-Vantaan lentoasemalle kaksi palkintoa: kokoluokkansa paras Euroopassa, palkinto myös hygieniatoimista covid-19 aikana

Helsinki-Vantaalle matkustajilta erinomaiset arvosanat korona-aikana ─ 90 prosenttia tyytyväisiä toimiin

Finavia aloittaa UVC-tekniikan pilotoinnin – desinfioitu turvatarkastuskaukalo jokaisella käyttökerralla

Vaasan lentoasemalla siirrytään pysäköinnin mobiilimaksamiseen

Turun lentoasemalla pysäköinti maksetaan jatkossa mobiilisovelluksella

Helsinki-Vantaa on yksi maailman kyberturvallisimmista lentoasemista

Lemmikit saivat omat käymälät Helsinki-Vantaalle