Ohita navigaatio

Finavialaisia: Operaatiotilannekeskus on Helsinki-Vantaan yhdistävä voima

Artikkeli julkaistu
23.11.2023 klo 09:03
Jani Ceder Finaviasta hymyilee tietokonenäyttöjen edessä.
Ihmisiä & Ilmailua
Helsinki-Vantaan operaatiotilannekeskus APOC täyttää kymmenen vuotta, ja koko tuon ajan sitä on vetänyt päällikkö Jani Ceder. Vuosien jälkeen Ceder tuntee lentoaseman toiminnot ja on päässyt kehittämään myös lentoaseman tilannekuvasta viestivää sovellusta.

”Tulin Finavialle yli 20 vuotta sitten opiskelijana. Olin kesän 2002 restonomiopintoihin kuuluvassa työharjoittelussa Helsinki-Vantaan lentoaseman neuvonnassa ja VIP-palveluissa asiakaspalvelijana. Syksyn tullen jäin taloon.

Neuvonnan ja VIP-palvelujen lisäksi työskentelin terminaalioppaana, liikennepäivityksessä ja jonkin aikaa myös pysäköinnissä, kunnes siirryin matkustajaohjauksen esihenkilöksi.

Nyt minulle on tulossa täyteen kymmenen vuotta Helsinki-Vantaan operaatiotilannekeskuksen eli APOC:n (Airport Operations Centre) päällikkönä. Samaan aikaan myös itse APOC juhlii kymmenvuotispäiväänsä.

Kun APOC perustettiin, olin juuri palannut opintovapaalta. Olin urani suhteen käännekohdassa. Harrastan intohimoisesti ruokaa ja olin tuolloin valmistunut keittiömestariksi. Harkitsin siirtymistä kokopäiväisesti ruoan pariin. Työ APOC:ssa innosti kuitenkin niin paljon, että otin haasteen vastaan.

Ruoka on säilynyt elämässäni tärkeänä harrastuksena, jossa kehitän itseäni jatkuvasti. Myös lomani ja reissuni liittyvät usein jollain tavalla ruokaan.

APOC:n tehtävä on ylläpitää ja kehittää koko lentoaseman toiminnan tilannekuvaa häiriö- ja poikkeustilanteissa. Koostamme ja välitämme tietoa kulloisestakin tilanteesta koko lentoasemayhteisölle. Lisäksi sovitamme lentoaseman eri prosesseja yhteen ja rakennamme toimijoiden välistä yhteistyötä. Toimimme siis eräänlaisena lentoaseman yhdistävänä voimana.

APOC:n toiminta ei kuitenkaan ole pelkästään reaktiivista. Ennakoimme erilaisia tilanteita ja skenaarioita ja varaudumme niihin. Peilaamme omaa toimintaamme myös jälkikäteen ja kartoitamme, mitä eri tilanteissa voisi tehdä paremmin.

Lentoasemaympäristössä on paljon erilaisia toimijoita, prosesseja, järjestelmiä ja muita muuttujia, joten mahdollisten häiriö- ja poikkeustilanteiden kirjo on laaja. Tilanteet voivat olla kaikkea laiterikoista ja haastavista sääolosuhteista vakaviin poikkeustilanteisiin.

Ymmärrykseni lentoaseman toiminnasta ja sen eri toimijoista on kehittynyt vuosien aikana todella kattavaksi. Tästä huolimatta työssäni tulee eteen koko ajan uusia asioita, joihin tutustua, ja uusia ongelmia, joita ratkoa. Se pitää työn mielenkiintoisena.

Vuosien aikana on ollut palkitsevaa nähdä, miten asiat ratkeavat, kehittyvät ja niitä viedään eteenpäin. Koska ratkomme ongelmatilanteita, oman työnsä tuloksen näkee usein nopeasti.

APOC:n lisäksi olemme kaikki nämä kymmenen vuotta kehittäneet yhdessä yhteistyökumppanin kanssa AOS-tilannetietojärjestelmää (Airport Operational Status), jonka avulla kerätään yhteen tilannekuvaa lentoaseman toiminnasta ja luodaan läpinäkyvyyttä eri toimijoiden ja prosessien välille.

Kehitystyö lähti liikkeelle tarpeesta. Emme löytäneet Finavialle sopivaa järjestelmää, joten päätimme tehdä sen itse. Nyt sovelluksella on 5 000 käyttäjää.

Tällä hetkellä sovellus on käytössä vain Finavialla, mutta olemme esitelleet sitä myös muille eurooppalaisille lentoasemille. Vastaanotto on ollut kiinnostunutta.”

Lue lisää finavialaisten uratarinoita

Finavialaisia: IT-osastolla on tärkeä rooli onnistuneiden matkojen mahdollistamisessa

Finavialaisia: Tiimipelaaja, joka vaihtoi jalkapallon lentokoneisiin

Finavialaisia: Lentoaseman sähkötiimin jokainen päivä on erilainen – järjestelmiä valaistuksesta lentokoneiden sähkönsyöttöön

Finavialaisia: lakiyksikössä uuden oppiminen ei lopu koskaan

Finavialaisia: Projektijohtajalle Helsinki-Vantaan kehitysohjelma on ollut koko Finavian yhteinen ponnistus