Ohita navigaatio

Finavialaisia: Reittikehityksessä tehdään töitä Suomen saavutettavuuden eteen

Artikkeli julkaistu
30.03.2023 klo 08:35
Finavian työntekjä toimistolla
Ihmisiä & Ilmailua
Route Development Manager Jyrijaakko Ritamies on iloinen päästyään palaamaan lentoliikenteen pariin. Ritamiehelle on tärkeää, että hän voi työssään edistää Suomen alueiden saavutettavuutta.

”Aloitin työt Finavialla elokuussa 2022. Palasin alalle, johon olen aina suhtautunut intohimoisesti. Ennen vuotta 2020 ehdin työskennellä useita vuosia muutamassa lentoyhtiössä kaupallisissa tehtävissä. Koronakriisi muutti toimialaa dramaattisesti. Jonkin aikaa toisella alalla työskenneltyäni avautui mahdollisuus palata takaisin lentoliikenteen pariin ja Finavialle.

Teemme reittikehityksessä töitä varmistaaksemme sujuvat lentoyhteydet sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Asiakkaitamme ovat lentoyhtiöt. Teemme tiivistä yhteistyötä olemassa olevien asiakkaiden kanssa ja kartoitamme uusia asiakkaita. Työssä on siis oltava myynnillinen ote.

Aikaisempi työkokemukseni lentoyhtiöistä on auttanut minua ymmärtämään asiakkaiden logiikkaa reittipäätösten suhteen. Datan hyödyntäminen on tässä työssä tärkeää.

Olemassa olevien asiakkaiden kanssa seuraamme esimerkiksi, miten reittien matkustajamäärät ja kannattavuus ovat kehittyneet.

Potentiaalisille uusille lentoyhtiöille esittelemme muun muassa dataa ja analytiikkaa päätösten tueksi, tietoa potentiaalisista matkustajamääristä, ymmärrystä Suomesta kohde- ja lähtömarkkinana sekä muuta tärkeää markkinatietoutta.

Teemme säännöllisesti yhteistyötä myös Suomen matkailuorganisaatioiden kanssa, sillä Finavialla on todella laaja lentoasemaverkosto Suomessa.

Olen iloinen saadessani tehdä Finavialla töitä Suomen saavutettavuuden eteen. Nykyisen kaltaiset liikenneyhteydet eivät ole mikään itsestäänselvyys. Maantieteellisen sijantimme takia Suomea voisi kutsua saareksi, joten hyvät lentoyhteydet maailmalle ovat elintärkeitä sekä liikematkustajille että vapaa-ajan matkustajille.

Minulle on tärkeää, että lentoyhtiöasiakkaamme menestyvät. On hienoa päästä rakentamaan pitkiä asiakkuussuhteita ja saada onnistuneista projekteista hyvää palautetta. Vaikka nykyteknologia mahdollistaakin asiakastapaamiset etänä, tapaamme lentoyhtiöitä säännöllisesti myös kasvokkain esimerkiksi konferensseissa.

Matkapäiviä kertyy säännöllisesti, mutta Finavialla on kuitenkin mahdollista pitää arjen ja työn tasapaino kunnossa. Siinä auttaa myös joustava hybridityömalli. Meillä on positiivinen työyhteisö. Tuntuu, että olemme sitoutuneet Finavian arvoihin ja työskentelemme kohti yhteistä tavoitetta.”

Lue myös

Finavialaisia: Data-tiimi tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi

Finavialaisia: Kunnossapidosta koko lentoaseman päälliköksi

Finavialaisia: Liikelentokoordinaattorista Business Controlleriksi