Hoppa över navigering

Anställda på Finavia: Varje dag är annorlunda för flygplatsens elteam – system från belysning till flygplanens strömförsörjning

Article published
14.04.2023 kl 08:30
Jarko Siikava kyykyssä asematasolla aurinkoisena päivänä.
Människor & Luftfart
För jourhavande elteamets chef Jarko Siikava är Helsingfors-Vanda flygplats en mångsidig och professionellt intressant arbetsmiljö. Förutom kontorsarbete utför Siikava praktiskt elarbete både inomhus och utomhus, vilket är sällsynt för en diplomingenjör.

”Sedan jag var liten har jag varit intresserad av att flyga. Som barn hade jag flygsimulatorer, och jag har deltagit i många olika flygevenemang. Som hobby har jag bekantat mig med till exempel flygandets teknik och system, och till och med olika väderfenomen.

På Finavia är jag en så kallad återvandrare. Jag arbetade oavbrutet på Helsingfors-Vanda flygplats från 2009, först som projektingenjör, sedan som teamledare och slutligen som enhetschef. Sedan bytte jag arbetsgivare ett tag eftersom jag ville utveckla mina färdigheter även i en annorlunda arbetsmiljö. Men jag drogs tillbaka.

Ursprungligen började jag faktiskt arbeta på Helsingfors-Vanda redan 2003, då jag arbetade som säkerhetsvakt vid sidan av mina studier. Jag studerade elektroteknik och blev diplomingenjör i Tammerfors. Jag råkade lägga märke till en annons på universitetet om sommarjobb inom elbranschen på Helsingfors-Vanda. Jag var sent ute med min ansökan men blev utvald.

Nu arbetar jag som chef för jourhavande elteamet. Mitt arbete är mycket mer praktiskt än det är för diplomingenjörer i allmänhet. Ungefär hälften av mitt arbete utförs på kontoret. Resten är felsökning, driftsättning och installationsarbete på olika platser.

Om mitt team har en oväntad frånvaro som inte kan ersättas, kan jag göra en 12 timmars jourskift själv. Som chef anser jag att det är viktigt att jag ser mina underordnades arbete i praktiken.

Arbetet på flygplatsen är omväxlande och professionellt intressant. Inga två arbetsdagar är likadana. Elinfrastrukturen är likadan överallt, men det finns så mycket varierande verksamhet på flygplatsen att det också finns ett brett utbud av system och utrustning – från belysning till flygplanens strömförsörjning och passagerarbryggor.

Jag gör en stor del av mitt arbete utomhus. Till exempel sker arbetet med flygelektricitet nästan alltid utomhus. Jag har sagt att jag definitivt är en av de diplomingenjörer som gör mest utomhusarbete i Finland. Jag ser det som en stor rikedom.

Den mest givande delen av mitt arbete är att hjälpa människor. Det är fint när man kan rädda någons dag med sin expertis, oavsett om det sker genom att ge råd till en kollega eller få ett passagerarflygplan att avgå i tid. Ibland är problemet som man stöter på större än vanligt. Dessa är utmanande situationer eftersom jag genast vet att det tar längre tid än vanligt att åtgärda problemet.

Flygplatsen är en unik arbetsmiljö som lever och pulserar dygnet runt. Det skulle vara omöjligt att göra mitt jobb helt på distans, men det stör mig inte. Jag trivs här. Det här är som en egen liten stad, med brand- och räddningstjänst, olika myndigheter, tekniskt yrkesverksamma, kommersiella tjänster och till och med en egen jägare.

Läs även

Anställda på Finavia: Datateamet tar fram information som stöder beslutsfattandet

Anställda på Finavia: Från underhållsarbete till flygplatschef

Anställda på Finavia: Från affärsflygskoordinator till Business Controller