Ohita navigaatio

Finavialaisia: Lentoaseman sähkötiimin jokainen päivä on erilainen – järjestelmiä valaistuksesta lentokoneiden sähkönsyöttöön

Artikkeli julkaistu
14.04.2023 klo 08:30
Jarko Siikava kyykyssä asematasolla aurinkoisena päivänä.
Ihmisiä & Ilmailua
Päivystävän sähkötiimin esihenkilölle Jarko Siikavalle Helsinki-Vantaan lentoasema on monipuolinen ja ammatillisesti kiinnostava työympäristö. Toimistotyön lisäksi Siikava tekee käytännön sähkötöitä niin sisätiloissa kuin ulkoilmassa, mikä on diplomi-insinöörille sangen harvinaista.

”Olen ollut pienestä pitäen vihkiytynyt lentämiseen. Lapsena minulla oli lentosimulaattoreita, ja olen osallistunut paljon erilaisiin lentotapahtumiin. Harrastuksen myötä olen perehtynyt esimerkiksi lentämisen tekniikkaan ja järjestelmiin ja jopa erilaisiin sääilmiöihin.

Finavialla olen niin sanottu paluumuuttaja. Työskentelin Helsinki-Vantaalla yhtäjaksoisesti vuodesta 2009 lähtien ensin projekti-insinöörinä, sitten tiimiesimiehenä ja lopulta yksikönpäällikkönä. Sitten vaihdoin hetkeksi työnantajaa, koska halusin kehittää osaamistani myös toisenlaisessa työympäristössä. Veri veti kuitenkin takaisin.

Alun perin aloitin työt Helsinki-Vantaalla itse asiassa jo vuonna 2003, jolloin työskentelin vartijana opiskelujeni ohessa. Opiskelin sähkötekniikan diplomi-insinööriksi Tampereella. Huomasin yliopistolla sattumalta ilmoituksen sähköalan kesätöistä Helsinki-Vantaalla. Hain paikkaa myöhässä, mutta tulin valituksi.

Nyt työskentelen päivystävän sähkötiimin esihenkilönä. Työni on paljon käytännönläheisempää kuin diplomi-insinööreillä yleensä. Arviolta puolet työstäni teen toimistossa. Loput on vianratkaisua ja käyttöönotto- ja asennustöitä eri kohteissa.

Jos tiimissäni on yllättävä poissaolo, johon ei saada sijaista, saatan tehdä itse 12 tunnin päivystysvuoron. Esihenkilönä pidän tärkeänä, että näen alaisteni työtä käytännössä.

Työ lentoasemalla on vaihtelevaa ja ammatillisesti mielenkiintoista. Kahta samanlaista työpäivää ei ole. Sähköinfrastruktuuri on kaikkialla samanlaista, mutta lentoasemalla on niin paljon erilaista toimintaa, että järjestelmiä ja laitteitakin on monenlaisia – aina valaistuksesta lentokoneiden sähkönsyöttöön ja matkustajasiltoihin.

Teen ison osan työstäni ulkona. Esimerkiksi ilmailusähköön liittyvät työt tehdään lähes aina ulkona. Olenkin sanonut, että olen varmasti yksi Suomen eniten ulkotyötä tekevistä diplomi-insinööreistä. Pidän sitä suurena rikkautena.

Työssäni palkitsevinta on ihmisten auttaminen. On hienoa, kun pystyn pelastamaan jonkun päivän omalla ammattitaidollani, oli kyse sitten kollegan neuvomisesta tai siitä, että matkustajakone pääsee lähtemään ajallaan. Joskus eteen tuleva ongelma on kuitenkin tavallista laajempi. Ne ovat haastavia tilanteita, koska tiedän heti, että tilanteen korjaamisessa kestää tavallista pidempään.

Lentoasema on ainutlaatuinen työympäristö, joka elää ja sykkii ympäri vuorokauden. Työtäni olisi mahdotonta tehdä kokonaan etänä, mutta se ei haittaa minua. Viihdyn täällä. Tämä on kuin oma pieni kaupunkinsa, josta löytyy palo- ja pelastustoimi, eri viranomaisia, tekniikan alojen ammattilaisia, kaupallisia palveluita ja jopa oma metsästäjänsä.”

Lue myös

Finavialaisia: Data-tiimi tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi

Finavialaisia: Kunnossapidosta koko lentoaseman päälliköksi

Finavialaisia: Liikelentokoordinaattorista Business Controlleriksi