Ohita navigaatio

30 prosenttia vaatimuksia energiatehokkaampi – näin Helsinki-Vantaan kehittämisessä huomioidaan ympäristöä

Artikkeli julkaistu
09.11.2021 klo 12:26
Helsinki-Vantaan lentoaseman joulukuussa avautuva pääsisäänkäynti.
Helsinki-Vantaan kehitysohjelmassa pyritään vähentämään ja ehkäisemään lentoaseman toiminnasta johtuvaa ympäristökuormitusta. Rakennuksia ja infrastruktuuria uudistamalla ja päästötöntä energiaa käyttämällä parannetaan käytön aikaista ympäristötehokkuutta.

Finavia tekee pitkäjänteistä työtä vähentääkseen lentoasemiensa toiminnasta aiheutuvia ympäristövaikutuksia. Näin toimitaan myös Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelmassa: terminaalia ja liikennealueita rakennetaan ympäristönäkökohdat huomioiden.

Tavoitteena 30 prosenttia määräyksiä energiatehokkaampi ratkaisu

Finavian ilmasto-ohjelman tavoite on painaa yhtiön omasta toiminnasta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt nollaan. Yhtiön lentoasemat ovat olleet hiilineutraaleja vuodesta 2019. Hiilineutraalius on saavutettu ensin minimoimalla Finavian hiilidioksidipäästöt ja sen jälkeen kompensoimalla jäljelle jäävät päästöt. Seuraava tavoite on nettonollapäästöt.

Laajennuksen yhteydessä pyritään pienentämään energiankulutusta.

─ Kiinteistöä ja sen järjestelmiä uudistamalla pyritään vähentämään energiankulutusta merkittävästi. Kehitysohjelmassa suunnittelun tavoite on rakentaa rakennus, joka on 30 prosenttia energiatehokkaampi kuin määräykset vaatisivat. Olemme onnistuneet vastaamaan tähän tavoitteeseen, kertoo Finavian järjestelmäpäällikkö Reijo Särkkä.

Kaukolentoalueelle eli non-Schengen-alueelle, Aukiolle, länsisiivelle ja eteläsiivelle, on myönnetty kiinteistön suunnittelusta, rakennusajasta ja ylläpidosta kokonaisvaltaisesta vastuullisuudesta kertova BREEAM-sertifikaatti (Building Research Establishment Environmental Assessment Method). BREEAM-arvioinnissa saavutettiin erinomainen Excellent-taso.

Sertifikaattia tavoitellaan myös uudelle sisäänkäyntirakennukselle, jossa sijaitsevat uudet tulo- ja lähtöaulat ja uusi pääsisäänkäynti.

– Uusia rakennuksia lämmitetään ja viilennetään matalalämpöisillä pattereilla ja paneeleilla. Sisäänkäyntirakennuksessa on ilmalämpöpumppuja, joiden talteen ottamaa lämpöä käytetään pysäköintitalossa. Sisätilojen valaistusta ohjataan älykkään järjestelmän avulla niin, että valot himmenevät tai sammuvat silloin, kun terminaalien suurista ikkunoista tulvii päivänvaloa.

Vanhoja valaisimia on lentoasemalla korvattu energiatehokkailla led-valaisimilla jo vuodesta 2014.

Omilla aurinkopaneeleilla tuotettua sähköä

Kehitysohjelman myötä Helsinki-Vantaalle on myös asennettu kolme aurinkosähköjärjestelmää. Järjestelmissä on yhteensä 2 100 paneelia, jotka tuottavat parhaimmillaan 660 kilowattia energiaa. Kaksi ensimmäistä järjestelmää asennettiin terminaalirakennuksen katolle. Niillä pystytään tuottamaan noin viisi prosenttia terminaalien kuluttamasta sähköstä – eniten kesäisin, koska silloin valoa riittää.

– Uuden pysäköintitalon seinään asennettujen liki 700 paneelin tuottamaa aurinkosähköä käytetään sähköautojen latauksessa. Jos aurinkopaneelit tuottavat enemmän virtaa kuin lataustehoon tarvitaan, ylimääräinen käytetään kiinteistössä, kertoo Särkkä.

Purku- ja rakennustöiden aikana on kiinnitetty erityistä huomiota pölyntorjuntaan. Pölyä syntyy muun muassa maa-aineksen läjityksessä ja kiviaineksen murskauksessa.

─ Ilmassa leijuva pöly voi vaikuttaa lentoliikenteen turvallisuuteen ja haitata alueella liikkuvia ihmisiä. Pölyä torjutaan kastelemalla maata ja koteloimalla murskattava kivi, kertoo Finavian ympäristöpäällikkö Kirsi Pitkäranta.

Työmaalla syntyviä jätemateriaaleja toimitetaan kiertoon ja käytetään uudelleen paikan päällä.

– Betonia, metalleja ja puujätettä on toimitettu hyötykäyttöön jätteenkäsittelijöiden kautta. Rouhittua asfalttia on hyödynnetty lentoasemalla huoltoteiden pintakerroksina ja lumi- ja varastoalueiden kenttärakenteissa. Hyviä maa-aineksia otetaan myös talteen ja käytetään uudestaan esimerkiksi maanpainaumien tasaamiseen nurmialueilla.

Kerromme Tulevaisuuden lentoasema-juttusarjassa tarinoita ja kiinnostavia yksityiskohtia Helsinki-Vantaan kehitysohjelman takana. Helsinki-Vantaalla on käynnissä lentoaseman historian mittavin laajennushanke. Finavian jätti-investoinnin tavoitteena on kehittää lentoaseman palveluita ja asiakaskokemusta sekä vahvistaa Helsinki-Vantaan asemaa Euroopan johtavana vaihtokenttänä. Uusiutunut terminaali 2 avaa ovensa matkustajille 1.joulukuuta 2021.

Lue myös:

Helsinki-Vantaalle tuleva uusi matkakeskus tekee kulkuvälineen vaihtamisesta mutkatonta

Värit ohjaavat matkustajaa - Helsinki-Vantaan uudistuvan T2:n pääsuunnittelija kertoo, miksi turvatarkastus on jatkossa sininen

Esteettömyys on huomioitu Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelmassa pienimpiä yksityiskohtia myöten

Lue lisää Finavian ympäristötyöstä vastuullisuussivuiltamme ja vuosi- ja vastuullisuusraportista.

Tekstiä editoitu 11.11.21 ja 18.11.: Kaikki Finavian sähköenergia tuulivoimalla tuotettua ja päästötöntä. Sähkön käyttö ei aiheuta Finavialla hiilidioksidipäästöjä.

Kehitys