Ohita navigaatio

Helsinki-Vantaan terminaali 2:n laajennukselle Vuoden teräsrakenne -palkinto

Artikkeli julkaistu
26.11.2021 klo 11:35
Terminaali 2:n uudistunut julkisivu.
Joulukuun alussa avautuva Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n laajennus sai arvostetun Vuoden teräsrakenne -palkinnon.

Helsinki-Vantaan terminaali 2:lle myönnetty Vuoden teräsrakenne -palkinto kuuluu merkittäviin suomalaisiin arkkitehtuuripalkintoihin, jonka saa Teräsrakenneyhdistyksen tiedotteen mukaan arkkitehtonisesti korkeatasoinen, oivaltavasti terästä ja muita materiaaleja rakennusvaiheessa hyödyntävä hanke.

─ Olemme otettuja saamastamme palkinnosta. Vuoden teräsrakenne -palkinto on hieno saavutus, josta saamme kiittää monien tahojen hyvää yhteistyötä. Helsinki-Vantaan lentoasema on arkkitehtonisesti näyttävä käyntikortti koko Suomelle, toteaa Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.

Vuoden teräsrakenne 2021 -palkinnon saajat.

Vuoden Teräsrakenne 2021 -palkinto myönnettiin 24.marraskuuta Teräsrakenne-päivässä ja sen saivat rakennuttaja Finavia, arkkitehtisuunnittelusta vastannut Arkkitehtitoimisto ALA, päärakennesuunnittelija Ramboll Finland, allianssiurakasta vastannut SRV sekä teräsrunkorakenteet valmistanut ja asentanut Peikko Finland.

Terminaali 2:n lasiseinän ja katon rajapinta.

Valinnan Vuoden Teräsrakenne -palkinnon voittajasta tekee riippumaton palkintolautakunta, johon nimittävät jäseniä muun muassa SAFA, RIL ja RIA.

─ Arkkitehdit ovat vuosikymmeniä pyrkineet ilmaisemaan keveyttä ja lentämistä lentoasemahallien katoilla. Uuden lähtöaulan katto leikittelee keveydellä, mutta poikkeuksellisesti myös raskaudella. Toiminnallisestikin perustellut pitkät jännevälit ja sisääntulokatoksen uloke saavutetaan teräsrakenteilla, kertoo terminaali 2:n laajennuksen pääsuunnittelija Juho Grönholm Arkkitehtitoimisto ALAsta Teräsrakenneyhdistyksen tiedotteessa.

Lähtöaulan katto pitää rakenteiden lisäksi sisällään ilmastointikonehuoneet.

─ Katon paksuus on havaittavissa niin julkisivuissa kuin lähtöaulan keskellä kattoikkunan syvässä kauluksessa. Raskaan katon alapinta on kuitenkin plastisesti muotoiltu, ja se näyttää lentävän. Se uhmaa arkijärkeä kuten näky ilmaan nousevasta jumbojetistä, kertoo Grönholm.

Näkymä Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n ylhäältä päin.
Uudistetun terminaali 2:n check-in alue.

Taidokkaat teräsrakenteet on pääosin piilotettu valmiissa lähtöaulassa. Katon alapinta on suomalaista kuusta. Aaltoileva muoto rakentuu 500:sta tasaisesta, kaareviin muotoihin leikatusta CLT-puulevystä.

─ Levyjen reunat piirtävät korkeuskäyriä. Katto on siis kuin ylösalaisin roikkuva kolmiulotteinen kartta. Sen muodot johdattavat matkustajien katseet kohti matkan suuntaa, taivasta kiitoteiden päällä.

Rakennuksen teräsrunko on toteutettu pääosin betonitäytteisin teräsliittopilarein ja -palkein. Poikkeuksen muodostaa lähtevän liikenteen aula, jossa vinoneliön muotoiset teräsliittopilarit kannattelevat jänneväliltään 48 metrin ristikkorakennetta.

Rakennuksen ulkopuolelle on tehty terärakenteinen ulokelippa, jonka jänneväli on maksimissaan 20 metriä. Palkkien kokonaispituus on noin 3,9 kilometriä ja muita teräsrunkorakenteita rakennuksessa on yhteensä noin 2400 tonnia. Rungon lisäksi terästä on käytetty paljon julkisivuissa ja täydentävissä rakenneosissa.

Voittajien kuva: Sanna Liimatainen
Muut kuvat: Pasi Salminen

Kehitys