Ohita navigaatio

Lentoasemien palvelutilanne voi heikentyä korona-aallon edetessä

Artikkeli julkaistu
05.01.2022 klo 13:49
Arkistointipäiväys
Terminaaliopas ohjaa matkustajaa.
Matkustus
Finavia seuraa koko ajan lentoasemien toimintoja operatiivisen tilannekuvajärjestelmänsä (AOS) kautta, jossa on mukana noin 4 000 käyttäjä sadoista lentokentällä toimivista palveluntuottajista. Mukaan raportointiin on nyt otettu myös päivittäiset sairauspoissaololuvut henkilöstön riittävyyden arvioimiseksi.

Lentokentän yritykset tekevät parhaansa ja pystyvät tuottamaan palveluita, niin että ihmiset pääsevät lähtemään matkalle ja palaamaan kotiin. Yrityksiltä saamamme tiedon mukaan sairastumisia ja karanteeneja kuitenkin on, sanoo lentoaseman operatiivisen keskuksen päällikkö Jani Ceder Finaviasta.

Hänen mukaansa koronapandemian aiheuttamat lisätyöt ja merkittävät sairauspoissaolot yhdessä vaikuttavat siihen, että palvelut lentoasemilla ovat alkaneet kangerrella. Eniten matkustajien palveluihin vaikuttavia toimintoja ovat:

  • lähtöselvitykset ja koronatodistusten tarkistamiset (lentoyhtiöt yhdessä maahuolintakumppaniensa kanssa)

  • turvatarkastukset (Finavia yhdessä palvelutuottajiensa kanssa)

  • lähtöporttipalvelut (lentoyhtiöt yhdessä maahuolintakumppaniensa kanssa)

  • rajatarkastukset ja maahantulon edellytysten tarkistamiset (Rajavartiolaitos)

  • terveystarkastukset, testaukset ja koronatodistusten tarkastukset maahan saavuttaessa (kuntien ja kaupunkien terveystoimet, esimerkiksi Helsinki-Vantaalla Vantaan kaupunki)

  • matkatavaroiden luovutus saavuttaessa (lentoyhtiöt yhdessä maahuolintakumppaniensa kanssa)

  • avustettavien matkustajien palvelut (Finavia yhdessä palveluntuottajansa kanssa)

–Jos eri palveluntuottajien sairauspoissaolot vielä nykyisestään lisääntyvät, pahimmillaan edessä saattaa olla jopa pienten lentoasemien osalta sulkeminen. Viestimme lentoasemien palvelutilanteen muutoksista verkkosivuillamme ja sosiaalisessa mediassa. Hyvä olisi ennen matkalle lähtöä vilkaista ohjeistusta, Ceder kertoo.

Finavian oma henkilöstö on toistaiseksi säilynyt merkittäviltä sairauspoissaoloilta ja karanteeneilta.

Ajoissa lentoasemalle ja matkalle mukaan ripaus kärsivällisyyttä

Koronapandemian vuoksi lentoasemilla ovat voimassa poikkeusjärjestelyt kuten koronatodistusten tarkistamiset ja sisärajatarkastukset. Ne vievät tavallista enemmän aikaa ja heijastuvat jonoina muille palvelupisteille.

Matkustajia pyydetään saapumaan lentoasemalle ajoissa sekä varautumaan jonoihin ja pitkiin odotusaikoihin erityisesti vilkkaimpien tuntien aikana aamulla klo 6-8 ja iltapäivällä 15-18.

Kun matkustajia on paljon liikkeellä, ruuhkaa syntyy väistämättä. Jonotustilanteissa matkustus sujuu mukavasti, kun mukana on annos kärsivällisyyttä.

–Finavia on keväästä 2020 alkaen edellyttänyt, että kaikki lentoasemilla asioivat käyttävät maskia. Se antaa suojaa ruuhkatilanteissa. Myös hyvästä käsihygieniasta huolehtiminen on tärkeää. Olemme asentaneet satoja käsidesiannostelijoita ympäri terminaalia. Sairaana ei pidä matkustaa, muistuttaa Ceder.

Ohjeet korona-ajan lentomatkustukseen saat Finavian sivuilta.

Jos haluat lisätietoja Finavian AOS-järjestelmästä, lue artikkelimme.

Myös säällä voi olla vaikutusta lentoliikenteeseen. Esimerkin saat tiedotteestamme.

Lue myös tiedotteemme ravintolarajoitusten vaikutuksista lentoasemien palveluihin.

Tiedotetta on päivitetty 12.1.2022 klo 12.55, sillä sairauspoissaolojen vaikutukset ovat alkaneet näkyä lentoasemilla.