Vi startade vårt klimatprogram år 2008, då vi började beräkna vårt koldioxidavtryck och minska på våra utsläpp. Nio år senare, efter mycket hårt arbete och bestämdhet, certifierades Finavias verksamhet på Helsingfors-Vanda flygplats som koldioxidneutral. Våra flygplatser i Lappland uppnådde koldioxidneutralitet 2018 och resten av våra regionala flygplatser följde efter våren 2019.
Finavias koldioxidneutrala flygplatser kommer att nå nettonollutsläpp år 2025. Det innebär att vi kommer att minska de koldioxidutsläpp som vår verksamhet genererar till en nivå som är så låg som tekniskt och ekonomiskt möjligt, det vill säga mycket nära noll.
Vi uppnådde redan nettonollutsläpp på fyra flygplatser i Lappland år 2023: på flygplatserna i Rovaniemi, Kittilä, Ivalo och Kuusamo. Helsingfors-Vanda flygplats följer 2024. Målet är att alla Finavias flygplatser ska nå nettonollutsläpp inom slutet av 2025.
Hur har vi minskat utsläppen på våra flygplatser?
CO2-utsläppen på en flygplats består huvudsakligen av terminalernas belysning och annan elanvändning, uppvärmning, nedkylning och flygplatsfordonens energiförbrukning.
Vi har ökat vår användning av förnybar energi betydligt. Vi använder endast certifierad vindkraft på alla våra flygplatser och producerar själv energi vid solkraftverket vid Helsingfors-Vanda flygplats.
Våra flygplatsfordon drivs med utsläppsfritt dieselbränsle tillverkat av avfall och restprodukter.
För att uppnå nettonollutsläpp byter vi till förnybar motorolja för våra maskiner. För närvarande värms ungefär hälften av våra flygplatser upp med förnybar energi, men vi planerar att börja använda enbart förnybar energi för uppvärmning.
Vi har gjort betydande investeringar i att förbättra energieffektiviteten genom exempelvis LED-teknik och automatisering.
När vi har uppnått nettonollutsläpp kommer ett par procent av de tidigare utsläppen fortfarande att finnas kvar. För att neutralisera dessa utsläpp deltar Finavia i projekt som avlägsnar koldioxid från atmosfären. Det inkluderar bland annat projekt där man odlar träd i områden där det inte finns några. Finavias projekt uppfyller kriterierna i det internationella ACA-programmet (Airport Carbon Accreditation).
Koldioxidneutrala flygplatser är ett steg mot en hållbar flygtrafik
Som ett flygplatsbolag förstår vi att vi inte kan lösa hela flygindustrins klimatutmaningar. Vi vill dock göra allt vi kan i flygtrafikens mervärdeskedja för att skapa en mer hållbar värld.
Vi bedriver klimatsamarbete med hela mervärdeskedjan och har utökat vårt klimatprogram till att även omfatta andra företag som verkar på våra flygplatser. Vi har till exempel samarbetat med flygbolag och flygtrafikbolag för att förkorta flygplanens rullsträckor och utveckla användningen av luftrummet på ett sätt som minskar bränsleförbrukningen och utsläppen.
Vi främjar utsläppsfri flygtrafik på många olika sätt. Vi är till exempel involverade i finansieringen av utvecklingen och testningen av Finlands första eldrivna flygplan.
Finavia har undertecknat ett internationellt klimatavtal
Vi är en viktig partner i det gemensamma åtagandet för europeiska flygplatsbolag, som har som mål att nå 100 koldioxidneutrala flygplatser i Europa senast 2030. Finavias flygplatser står för 20 procent av detta mål. För Finlands del nåddes målet redan 2019.
2019 undertecknade vi ACI Europas nästa mål, ett åtagande att nå nettonollutsläpp senast 2050. Finavia har satt som mål att nå nettonollutsläpp under de närmaste åren.
Helsingfors-Vanda flygplats geografiska läge stöder ansvaret för miljön
Helsingfors flygplats ligger på den kortaste rutten mellan Europa och Asien. För flygbolagen innebär detta flygrutter med lägre bränsleförbrukning och lägre utsläpp.
Avståndet från Helsingfors-Vanda flygplats till Peking är cirka 6 300 kilometer. Det är över 1 000 kilometer mindre än från Berlin till Peking. Man uppmuntrar också passagerarna att välja den mest miljövänliga flygrutten.
Vårt klimatprogram är en del av vårt ansvarsprogram, där de tre hörnstenarna är välmående människor, hållbar flygtrafik samt god förvaltning och ekonomi. Läs Finavias ansvarsprogram: Mot en hållbar flygtrafik.